הסבר כללי
משרדי הנסיעות מהווים חלק בלתי נפרד מענף התיירות ופועלים כחוליה מקשרת בין לקוחותיהם (צרכני-הקצה) לבין ספקים שונים ובהם, חברות תעופה, מלונות, משרדי השכרת רכבים וכיוצא באלה.
משרדי הנסיעות מעניקים ללקוחותיהם את הפתרונות התחרותיים והרצויים עבור כל אחד מהלקוחות לפי רצונותיו וצרכיו בהיבטי מהירות הגעה ליעד, עלויות, גמישות יכולת ביטול העסקה, שימוש ו/או צבירה של נקודות נוסע-מתמיד וכיוצא באלה ויוצרים ללקוח חווית טיול שירצה לחזור עליה.
על אף נוכחותו ההולכת וגוברת של האינטרנט עדיין קיימים פערי מידע בין הספקים לבין ציבור הצרכנים. תפקידו המרכזי של משרד הנסיעות הוא מתן סיוע מקצועי ללקוחותיו לגשר על הפערים ולשכלל עבורם את מכלול החלופות התחרותיות תוך שימת דגש על איכות, מחיר אטרקטיבי ושירות החל מהמכירה ועד לחזרת לקוחותיו מחופשתם בשלום
כיצד מתבצעת עבודת משרד הנסיעות
בהתאם לבקשת הלקוח, מתכנן עבורו המשרד מסלול טיסה ורוכש עבורו כרטיסים באמצעות מערכת הזמנות המכונה Global Distribution System (להלן – "GDS"). באמצעות מערכת זו, יכול המשרד לבחון עבור הלקוח את הנתיב הרצוי לו (טיסות ישירות, טיסות עם נחיתות ביניים וכד'), מושב במטוס, ארוחה לטעמו (כשרה, צמחונית) וכן שירותים נוספים. רכישת שירותים אלה משתכללת בפעולה הקרויה "כירטוס". את התשלום מעביר משרד הנסיעות אל חברת התעופה, בהתאם להנחיותיה – מרבית חברות התעופה הסדירות בישראל חברות ביחד במסלקה המכונה Billing and Settlement Program (להלן – "BSP") ומשרד הנסיעות מעביר להן באמצעותה תשלומים אחת לחודש. חלקן הקטן של חברות התעופה (בעיקר חברות Low Cost) מקבלות את הכסף ישירות ממשרד הנסיעות.
ממועד תכנון הנסיעה ועד השלמתה, יהיה משרד הנסיעות זמין עבור לקוחותיו לצורכי ייעוץ, שינוי או ביטול במקרה הצורך וכמובן – קבלת משוב עם חזרת הלקוח ארצה.
ההתאחדות גם היא תהיה זמינה עבור לקוחות משרדי הנסיעות חברי ההתאחדות, באמצעות הוועדה לפניות הציבור (ר' להלן).
מבנה הענף
ענף התיירות מורכב ממספר ספקים ובהם, חברות תעופה, מלונות, משרדי השכרת רכבים וכיוצא באלה.
שוק התעופה
בהיבט הרגולטורי, מושפע שוק התעופה בישראל בעיקר משני אלה:
הסכם "שמיים פתוחים" – הסכם תעופה בין ישראל לבין מדינות האיחוד האירופי משנת 2013, שביטל מגבלות שהיו קיימות על מובילים אוויריים בתחומי תדירויות הטיסות, קיבולת המטוסים וכד' ואשר הגדיל את מספר חברות התעופה הזרות הפועלות בישראל בפרט חברות ה-Low Cost.
הסדר IATA – IATA (International Air Transport Association) היא ארגון הגג של חברות התעופה ומאגדת תחתיה למעלה מ-80% מחברות התעופה בעולם. בישראל כיום, אין רגולציה ממשלתית הקובעת מי יכול להיקרא "יועץ תיירות" ו/או "סוכן נסיעות". משרד נסיעות המעוניין לכרטס כרטיסי טיסה של חברות תעופה החברות בארגון יאט"א (שהן רוב-רובו של השוק), נדרש לקבל את הרשאתה של יאט"א, הכרוכה בהעמדת ערבות בנקאית לטובת חברות התעופה ובעמידה קבועה בקריטריונים פיננסיים הנקבעים על ידי IATA והנבחנים על ידי רואי חשבון מטעמה.
BSP
מרבית חברות התעופה בישראל חברות ביחד במסלקה המכונה Billing and Settlement Program (להלן – "BSP"). בחודש נובמבר 2013, נתן הממונה על ההגבלים העסקיים פטור מאישור בית הדין להסדר הכובל המכונה BSP. בעקבות ערר שהגישה ההתאחדות לבית הדין להגבלים עסקיים, הגיעו יאט"א וההתאחדות לפשרה שקיבלה ביום 2.9.2015, מעמד של פסק דין, במסגרתה הוסכם לחדש את קיומו של פורום ההיוועצות המכונה Joint Agency Liaison Working Group (JALWG).
שיתוף הפעולה של ההתאחדות ויאט"א במסגרת פורום ה-JALWG הובא לידיעת באי כוח הממונה על ההגבלים העסקיים בהליך והוא כפוף להוראות חוק ההגבלים העסקיים התשמ"ח-1988.
משרדי נסיעות המבקשים סיוע בחיבור למערכת ה-BSP לאחר ניתוק, מוזמנים לפנות להתאחדות לשם הבאת בקשתם בפני פורום JALWG .
החלטת פטור BSP – לחץ כאן
ספר החלטות יאט"א – לחץ כאן